Kies taal: Dutch Language English Language German Language Danish Language Spanish Language Portuguese Language Italian Language French Language
Home Garantiebeleid

Garantiebeleid

Onbeperkte garantie!

Wij zien onszelf niet als een leverancier maar meer als een partner voor al onze klanten. We hebben als doel om hen te helpen om hun service te kunnen ontwikkelen, zodat zij de eindklant voor de tweede keer verliefd kunnen laten maken op zijn of haar smartphone. Niet alleen omdat we volledig overtuigd zijn van onze kwaliteit maar voornamelijk om u te ondersteunen bieden we voor al onze producten een onbeperkte garantietermijn.

Ons onbeperkte garantiebeleid houdt in dat wanneer producten binnen de garantie vallen zoals hierbij is beschreven, er geen termijn aan verbonden is. U kunt op elk moment de producten als garantie bij ons claimen.

Om je te helpen op het gebied van garantie en het RMA-proces, ben je hier in de kennisfabriek voor de meest voorkomende klachten en problemen per type product. Hierdoor hoef je zelf het wiel niet uit te vinden, wel zo makkelijk.

Kennisfabriek garantiebeleid Foneday

Om je te helpen op het gebied van garantie en het RMA-proces, ben je hier in de kennisfabriek voor de meest voorkomende klachten en problemen per type product. Hierdoor hoef je zelf het wiel niet uit te vinden, wel zo makkelijk.

RMA-proces bij Foneday

Bij Foneday staat service hoog in het vaandel. Daarom delen we met jou onze RMA-visie, die jou als klant helpt om geen verlies te leiden aan een product en het RMA-proces goed te doorlopen.

Afkeuren: alleen als het niet anders kan

Ons vizier staat op de lange termijn en vanuit die visie handelen wij ook. Het kan soms echter gebeuren dat we een lijn moeten trekken, waardoor we een product moeten afkeuren. Dit gebeurt alleen als het echt niet anders kan, maar soms is dit nodig om de productkwaliteit te bewaken en transparant te zijn.

Probleem en vervolgstappen per issue

Hieronder vind je per onderwerp diverse problemen die kunnen ontstaan, gevolgd door welke vervolgstappen daarbij om de hoek komen kijken. Dus wat is de oorzaak, de reden, en wanneer vergoeden wij wel of niet.

Samenwerking met jou als klant optimaliseren

Onder ‘Coulance’ vind je de werkwijze die we bij Foneday volgen bij RMA-producten en hoe wij omgaan met lastige situaties. Weet dat onze insteek altijd is om de samenwerking met jou als klant optimaal te houden.

iPhone schermen

Er loopt een groene streep door het beeld

Bij dit probleem zijn er 2 scenario’s mogelijk, waarbij de vervolgstappen verschillend zijn.

Scenario 1: Scherm is bij installatie getest

Heb je het scherm bij installatie getest en verschijnt er tijdens de test een groene lijn door het beeld? Dan valt het onder de garantie. Het betreft dan namelijk een volledig nieuw scherm, waarbij dit simpelweg niet zou mogen gebeuren.

Foneday zal hier direct induiken en een onderzoek starten naar de oorzaak (er kan bijvoorbeeld iets mis zijn gegaan bij het transport). We schakelen dan ook de verzekering in, lossen het voor je op en maken alles in orde.

Scenario 2: Groene lijn ontstaat na gebruik iPhone

Indien de klant de iPhone weer heeft gebruikt en terugkomt, is het een lastige situatie. De groene lijn ontstaat namelijk door een breuk of scheur in de LCD. Dit issue wordt veroorzaakt door druk- of valschade van buitenaf.

Deze situatie valt daarom helaas buiten de garantie. De reden hiervan is dat dit na de installatie is ontstaan en dus het gevolg is van het gebruik maken van het scherm op een manier waar wij geen invloed op hebben (druk- of valschade). De beschadiging is dan niet meer te herstellen.

Kopie schermen versus originele schermen

Soms maken we bij groene strepen door het scherm onderscheid tussen kopie schermen en originele schermen, om te beoordelen of het onder de garantie valt. Kijk voor een uitgebreide uitleg over garantie bij LCD-problemen op deze pagina onder de kop ‘Kopie schermen versus originele schermen’.

Ons advies:

Meld de schade altijd aan als RMA. Wij doen ons best om jou onder ‘coulance’ alsnog te verrassen met een vergoeding, want het is altijd onze missie om voor jou klaar te staan. Foneday is niet alleen je leverancier, maar ook je maatje.

Het beeld van de telefoon is helemaal zwart

Bij een zwart beeld zijn er twee scenario’s mogelijk.

Scenario 1: Scherm is bij installatie getest

Heb je het scherm gemaakt, ben je dit aan het testen en geeft het op dat moment een zwart beeld? Dan is dit een geluk bij een ongeluk, want het scherm valt dan onder de garantie. Het gaat immers om een nieuw scherm, waarbij dit niet mag gebeuren. Wij zullen de oorzaak tot op de bodem uitzoeken en de verzekering inschakelen om alles in orde te maken.

Scenario 2: Zwarte scherm ontstaat na gebruik iPhone

Als de iPhone met het scherm al is gebruikt en daarna op zwart springt, is het LCD waarschijnlijk beschadigd. De oorzaak hiervan ligt in druk die op het scherm is gekomen, bijvoorbeeld door een klap, waardoor het scherm van binnenuit kapot gaat. Dit issue valt niet onder de garantie, omdat het niet aan het materiaal ligt, maar aan invloed van buitenaf. Bovendien is een scherm met beschadigd LCD niet meer te herstellen door de fabrikant.

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld:

Black Screen Problem
Ons advies:

Meld de schade altijd aan als RMA. Wij doen ons best om jou onder ‘coulance’ alsnog te verrassen met een vergoeding, want het is altijd onze missie om voor jou klaar te staan. Foneday is niet alleen je leverancier, maar ook je maatje.

Er zitten zwarte vlekken op het scherm

Bij zwarte vlekken op het scherm maken wij onderscheid tussen twee scenario’s.

Scenario 1: Scherm is bij installatie getest

Is het scherm bij installatie getest en krijg je vervolgens zwarte vlekken in beeld? In dat geval kun je een beroep doen op de garantie. Een nieuw scherm mag namelijk niet zulke mankementen vertonen. Foneday zal verder onderzoeken hoe dit issue kan ontstaan. Via de verzekering maken wij alles in orde.

Scenario 2: Zwarte vlekken ontstaan na gebruik iPhone

Het kan ook gebeuren dat de klant na gebruik van de iPhone, dus na de reparatie, bij je terugkomt met één of meerdere zwarte vlekken in het scherm. De oorzaak hiervan ligt in spanning of druk op de LCD van het scherm, waardoor ‘doorgelopen vloeibare LCD vlekken’ ontstaan. Na verloop van tijd kunnen deze zich als olievlekken over het scherm verspreiden, waardoor het hele scherm onbruikbaar wordt. Vaak ontstaat dit door sleutels in een broekzak, die het iPhone scherm raken.

Dit issue staat los van het materiaal en de reparatie, maar wordt veroorzaakt door externe factoren. Daarom vervalt de garantie op een defect scherm in deze situatie.

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld:

Black Spots Problem
Ons advies:

Meld de schade altijd aan als RMA. Wij doen ons best om jou onder ‘coulance’ alsnog te verrassen met een vergoeding, want het is altijd onze missie om voor jou klaar te staan. Foneday is niet alleen je leverancier, maar ook je maatje.

Het LCD-scherm geeft een blauwe of andere ongewenste kleur weer

Wanneer dit technische probleem optreedt, zijn er 2 scenario’s mogelijk, die invloed hebben op de vraag of het onder de garantie valt of niet.

Scenario 1: Scherm is bij installatie getest

Ben je het scherm aan het testen geweest en ontstond op dat moment de blauwe of andere ongewenste kleuren in het scherm? Dit mag uiteraard niet gebeuren, dus uiteraard valt dit onder de garantie.

Foneday zal nader onderzoek doen naar de oorzaak hiervan om dit in de toekomst te voorkomen. Mogelijk heeft transport hier een rol in gespeeld. Hoe dan ook, wij maken het goed met jou.

Scenario 2: Blauwe kleuren op LCD-scherm komen na gebruik tevoorschijn

Het tweede scenario is dat dit probleem optreedt, nadat de klant het toestel weer in gebruik heeft genomen. Dit issue staat dan los van het materiaal en de reparatie, maar wordt veroorzaakt door externe factoren. Om die reden vervalt de garantie op een defect scherm in deze situatie (het scherm is defect door druk op het LCD-scherm, niet door het materiaal).

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld:

Blue Color Problem
Ons advies:

Meld de schade altijd aan als RMA. Wij doen ons best om jou onder ‘coulance’ alsnog te verrassen met een vergoeding, want het is altijd onze missie om voor jou klaar te staan. Foneday is niet alleen je leverancier, maar ook je maatje.

Samsung schermen

Technische problemen

In de meeste gevallen zijn de Samsung schermen ‘service pack schermen’ (tenzij je een gerefurbished scherm koopt). De leverancier is Samsung zelf. Grote voordeel is dat zo goed als 100 procent van de RMA’s van Samsung worden vergoed.

We zeggen ‘zo goed als 100 procent’, omdat er altijd uitzonderingen zijn. Denk bijvoorbeeld aan fysieke schade. Als het scherm aan de voorkant zo erg beschadigd is of de LCD vertoont zichtbare schade die je met het blote oog kunt zien, keurt Samsung die producten af. Dat betekent dus ook geen garantie.

Meestal is er goed nieuws. Voor bijna alle technische problemen bij Samsung schermen, exclusief dus zichtbare en fysieke schade, geldt namelijk dat ze onder de garantie vallen en vergoed worden. Ook bij LCD-problemen is Samsung makkelijker dan andere merken of leveranciers.

Zie hieronder een voorbeeld van wanneer Samsung de RMA afkeurt:

Samsung Problem

Laadconnector

Oplaadproblemen (of andere technisch oplaadproblemen)

It’s your lucky day: een laadconnector met technische problemen valt altijd onder de garantie. De enige uitzondering is als deze beschadigd is, zoals bijvoorbeeld door een scheur in de flex kabel.

Vier voorbeelden van technische problemen met een laadconnector die onder de garantie vallen:

  • 1.
    Het toestel heeft na het vervangen van de laadconnector problemen met de microfoon.
  • 2.
    Het toestel heeft nog steeds laadproblemen.
  • 3.
    Het toestel laadt langzaam op.
  • 4.
    Het toestel blijft hangen op een bepaald oplaadpercentage.

Rapportage

Onderzoek leidt tot succes

Alle producten die onze RMA-afdeling binnenkrijgt, nemen wij uitgebreid onder de loep. Producten die zijn afgekeurd, checken wij tot in detail. Wij communiceren onze bevindingen vervolgens in de vorm van een rapportage met jou.

In deze rapportage staat om welke producten het gaat, wat de reden van de retour was en het belangrijkste: onze bevindingen na een uitgebreide test en analyse van de producten. Ook komen hierin eventuele adviezen naar voren onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’, mocht het issue nog eens voorkomen.

Het Quality Inspection Team (QIT) heeft continu een-tweetjes met de RMA-afdeling. Ons doel is om aan de hand van rapportages de kwaliteit van de producten te waarborgen. Zodra er een issue is met de kwaliteit, neemt het QIT dit verder onder de loep. Dit is voor ons weer voer voor het verhogen van de productkwaliteit.

Batterijen

De batterij loopt snel leeg of de telefoon gaat niet aan

Een batterij is het kloppend hart van een apparaat en dus zeer essentieel. Daarom biedt Foneday standaard de service om batterijen om te ruilen of te vergoeden. Als de batterij binnen de termijn van één jaar valt en deze is niet beschadigd, helpen wij je direct om het onderdeel voor je te vervangen.

Enkele voorbeelden bij problemen met batterijen die onder de garantie vallen:

  • 1.
    De batterij loopt heel snel leeg.
  • 2.
    Het toestel laadt met de vervangende batterij ineens niet meer op.
  • 3.
    Het toestel stopt bij een bepaald percentage met opladen.
  • 4.
    Het toestel gaat niet (meer) aan.
  • 5.
    Het toestel gaat de hele tijd aan en uit.
  • 6.
    Het toestel wordt heel warm van de nieuwe batterij.

Touchscreen

De touchscreen hapert

Moet het touchscreen ‘naar adem happen’ oftewel: hapert deze? Als er geen duidelijke fysieke schade is die dit probleem veroorzaakt (denk aan krassen, een gescheurde kabel of een scheur in het glas), dan valt dit onder de garantie.

In sommige gevallen wil de touchscreen niet aan één stuk doorwerken. Het reageert niet of het touchscreen lijkt zonder aanraking zijn eigen wil te volgen en dingen te typen. Ook dit valt onder de garantie, dus hier kun je bij ons melding van maken.

De touchscreen blokkeert

Als de touchscreen geen duidelijke fysieke schade heeft (zoals krassen, een gescheurde kabel of het glas is kapot), dan valt dit onder de garantie.

Het komt wel eens voor dat de touchscreen helemaal blokkeert. De oplossing daarvoor is op de aan/uit knop drukken, het toestel nog eens te ontgrendelen of aan- en uitzetten, zodat het touchscreen niet (meer) blokkeert. Dit is natuurlijk niet zoals het hoort, dus dit issue valt onder de garantie.

De touchscreen leeft in zijn eigen wereld

Als de touchscreen geen duidelijke fysieke schade heeft (bijvoorbeeld krassen, kapot glas of gescheurde kabel), dan krijg je hier garantie op.

We zien het wel eens gebeuren dat klanten terugkomen met het probleem dat één of meerdere letters op het touchscreen niet werken. Het kan ook gebeuren dat een bepaald punt van de touchscreen niet reageert. Dan is er waarschijnlijk sprake van een technisch probleem op het touchscreen en dat valt onder de garantie.

Huawei schermen

Het scherm vertoont technische problemen

Een technisch probleem kan zijn:

  • 1.
    Het touchscreen hapert.
  • 2.
    Een bepaald deel van het scherm werkt af en toe niet.
  • 3.
    Het beeld valt weg.
  • 4.
    Het scherm blokkeert.
  • 5.
    Het scherm geeft op bepaalde gedeeltes een donker beeld.
  • 6.
    De backlight van het scherm werkt niet optimaal.

Wanneer deze technische problemen worden veroorzaakt door een aangetast/beschadigd scherm, valt het uiteraard wel buiten de garantie.

Hieronder een voorbeeld van wanneer een Huawei scherm wordt afgekeurd voor garantie:

Huawei Problem 1 Huawei Problem 2

Housing

Technische mankementen bij de housing

De housing kun je bij ons inclusief de onderdelen vervangen, maar ook alleen de housing is mogelijk. In beide gevallen kun je een beroep doen op de garantie. Voorbeelden van wanneer je garantie hebt:

  • 1.
    Een onderdeel (zoals de microfoon) binnen de housing functioneert niet.
  • 2.
    De housing komt niet overeen met de originele housing van de klant en past dus niet op het toestel.
  • 3.
    De sticker van housing (als het glas is in dit geval, zoals op de achterkant van de A3 in 2017 van Samsung) plakt niet goed.
  • 4.
    Andere technische problemen.

Als een housing zichtbare fysieke schade heeft, zoals een scheur in een glazen achterkant, valt dit helaas buiten de garantie. De reden hiervan is dat het probleem ontstaat als gevolg van externe factoren, die losstaan van de kwaliteit van het materiaal of het product.

Kabel breuk

Garantie op flexkabels

Het belang van een flexkabel bij reparaties groeit. Scheurt de flexkabel van het touchscreen tijdens het monteren of demonteren? Dan valt dit buiten de garantie. De reden hiervoor is dat er sprake is van een externe factor. Er is geen gebrek aan het product zelf.

Een aandachtspunt dat we je willen meegeven is dat er tegenwoordig steeds meer modellen zijn waarvan de flexkabels dicht tegen de rand van het scherm zitten. Als je het scherm monteert en op het scherm drukt, kan de flexkabel tussen de rand van het scherm en de housing komen. Hierdoor komt de kabel klem te zitten. Als de dunne koperdraden van de flexkabel platgedrukt worden, kan dit ervoor zorgen dat het touchscreen geen teken van leven meer geeft.

Wij doen ons best om jou als onze klant bewust te maken van deze ‘risico’s’, zodat je hier scherp op bent. Het is het recept voor een succesvolle reparatie. Op dit moment zijn we dit issue ook nog aan het onderzoeken. We zijn dus nog soepel als je ons een RMA-product stuurt waarbij de flexkabel is dichtgedrukt. Wel is ons verzoek om hierop extra scherp te zijn bij het dicht monteren van een scherm.

Bij de volgende iPhone modellen komt dit issue vaak voorbij: iPhone 7, iPhone 8, iPhone 7 plus, iPhone 8 plus, iPhone X, iPhone XS, iPhone XR, iPhone XS max, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max.

Een foto die laat zien wanneer een flexkabel in een toestel dicht is:

Flexcables Problem 1 Flexcables Problem 2

Kopie vs. origineel

Garantie op de verschillende kwaliteiten

Producten zijn er in alle soorten en maten, waardoor ook voor de garantie diverse gradaties gelden. De duur en inhoud van de garantie is vaak wel gelijk. Wel is het goed om te weten dat de stevigheid van een replica van een scherm minder is dan van bijvoorbeeld OEM Refurbished of een Pulled scherm. Een Pulled scherm (die gelijk is aan de originele kwaliteit) kan veel meer klappen opvangen dan een kopie. Het risico van een kopie is dat het LCD-scherm sneller sneuvelt. In die zin logisch, want bij originele schermen betaal je ook voor de kwaliteit.

Het is van groot belang om je hiervan bewust te zijn als een scherm terugkomt met LCD-problemen. Dit is een bekend probleem wanneer de keuze is gevallen op een kopie scherm en niet het origineel. Je kunt de klant het beste goed adviseren en wijzen op de risico’s en het verschil in kwaliteit. Wij doen ons best om manieren te vinden om dit probleem aan te kaarten.

Coulance

‘Achieving more together’

Het garantiebeleid is een belangrijk aandachtspunt voor ons. Hiermee willen wij bereiken dat de neuzen van jouw klant en ons als Foneday dezelfde kant op staan. Wij staan voor een eerlijke samenwerking, met vertrouwen en een flinke portie service als einddoel. Vanuit die visie gieten wij het garantiebeleid in deze vorm.

Foneday wil gelukkige klanten en daarom zijn wij bereid om net dat extra’s voor jou als klant te doen. Bij een situatie waarbij een product eigenlijk buiten de garantie valt, willen we soms toch nog wel eens wat door de vingers zien. Dit bekijken we op basis van de kosten. Negen van de tien keer valt het geluk jouw kant op en bestellen we het product onder coulance alsnog voor je.

Natuurlijk zijn er altijd gevallen waarbij een product niet meer te herstellen is. Wij bespreken de situatie met je om dit toe te lichten. Hierbij behandelen wij iedereen als gelijk. Wij vinden transparante en eerlijke communicatie naar onze klanten toe belangrijk.

Quality Improvement Team

Het Quality Improvement Team bestaat uit diverse technische specialisten, zowel intern als extern. Zij hebben de belangrijke taak om te observeren, onderzoeken, evalueren en verbeteren de productkwaliteit. Bovendien hakken zij de knoop door om voor bepaalde producten, die kwaliteit gevoelig zijn, service packs aan te bieden.

Quality Inspection Team

Bij het Quality Inspection Team leiden we mensen op om producten operationeel en doelgericht te testen op kwaliteitseisen. Zij volgen de instructies van het Quality Improvement Team.

Schermen algemeen

Garantiebeleid ‘schermen algemeen’

Op deze pagina vind je veel informatie over het garantiebeleid van diverse schermen per merk. Wij willen glashelder zijn, zodat je weet wanneer je bij ons kunt aankloppen voor garantie en wanneer helaas niet.

Aan de hand hiervan kun je de service van jouw bedrijf optimaliseren. Wat ons betreft is heldere communicatie en een goed beleid nodig voor een goede lange termijn relatie met jou klant.

Een technisch probleem dat onder één van de volgende punten valt:

  • 1.
    Het touchscreen hapert.
  • 2.
    Een deel van het scherm werkt af en toe of helemaal niet meer.
  • 3.
    Het beeld valt weg.
  • 4.
    Het scherm blokkeert.
  • 5.
    Het scherm geeft op bepaalde gedeeltes een donker beeld of vlek.
  • 6.
    De backlight van het scherm werkt niet optimaal.

Wanneer er sprake is van fysieke schade kunnen wij geen garantie geven op de producten. Voorbeelden zijn een gebarsten scherm, krassen in het scherm of een ingedeukt scherm.

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld:

General Screen Problem

Kennisfabriek garantiebeleid constant in beweging

De kracht van Foneday is dat we altijd hongerig zijn naar innovatie. Wij zijn constant in beweging om het beste van het beste te leveren, met aandacht voor de klant.

Die beweging willen we ook in de kennisfabriek van het garantiebeleid doortrekken, wat maakt dat we inspelen op veranderingen in de markt en nieuwe producten. Dat betekent dat wij continu ons garantiebeleid bijstellen.

We kunnen jouw input goed gebruiken. Vind je dat er iets ontbreekt of ben je het oneens met onze kennisfabriek of garantie? Laat van je horen! Stuur ons je digitale post via [email protected] Ons technische team duikt met aandacht in jouw feedback en neemt dit waar mogelijk mee in het proces en het beleid.

Wij geloven namelijk dat we samen sterker zijn en zo helpen we elkaar.

Team RMA-afdeling Foneday

Ensuring device parts stay available, so repairers can give all smart devices the second life they deserve